Wat is zoekmachine optimalisatie (SEO)

Zoekmachine optimalisatie (Search Engine Optimization) is het optimaliseren van een website op vindbaarheid en waarde voor zoekmachines.

Uiteraard moet een zoekmachine een site goed kunnen vinden bij een relevante zoekterm. Omdat het grootste deel van de zoekopdrachten op internet wordt uitgevoerd met de grote zoekmachines (Google, Yahoo, Bing), loont het de moeite een site hier optimaal voor in te richten. De belangrijkste 'klant' van een zoekmachine is degene die zoekt. Een zoekmachine biedt het liefst de meest informatieve site aan (die wilt je immers zelf ook vinden). Je doet er goed aan, uit te zoeken waar je potentiële klanten op zoeken en daar je informatie op aan te passen.

Om vast te stellen welke site de aantrekkelijkste en meest waardevolle informatie biedt, zoekt een zoekmachine op de achtergrond van een webpagina én in de zichtbare tekst naar de juiste informatie op de juiste plek. Daarbij wordt beoordeeld:

  • Is de informatie relevant met betrekking tot de zoekterm?
  • Hoe nieuw en uniek is de informatie?
  • Hoe waardevol is het 'informatie web' op en rondom de site?
    Hoe duidelijk en relevant is het navigatiemenu en zijn andere interne links op de site?
    Linkt de site door naar sites met interessante/aanvullende informatie?
    Linken interessante sites door naar uw site?

Naast de beschikbare informatie beoordeelt een zoekmachine ook de prestaties van een site. Hoeveel bezoekers trekt een site? Blijven bezoekers lang 'hangen' of vertrekken ze meteen weer naar een andere site om daar de informatie te vinden die gezocht wordt? Ook dit is voor zoekmachines een maat voor de waarde van de geboden informatie. Hoe meer bezoekers een site trekt en hoe langer ze op een site verblijven hoe meer de site boven zal komen drijven in de zoekresultaten.