Waarom zoekmachine optimalisatie.....

Het belangrijkste antwoord op deze vraag: na een besluit tot stoppen van een advertentie campagne verdwijnt je site meteen uit de bovenste zoekresultaten. Adverteren alleen levert geen resultaat op voor de lange termijn.

Een andere belangrijke factor is het zoekgedrag van je potentiële klanten. Mensen surfen op het web op zoek naar informatie. Ze maken niet meteen gebruik van advertenties en slaan ze doorgaans over. Immers advertenties dienen een commercieel- en een, wellicht, niet objectief doel. Websurfers ontwikkelen een zekere 'advertentie blindheid' in hun zoektocht naar betrouwbare en snel beschikbare informatie. Op lange zoekopdrachten wordt niet vaak advertentie ruimte ingekocht en in die gevallen komt een advertentie niet in de zoekresultaten terecht.Goed vormgegeven zoekresultaten met plaatjes, video's, handige links en duidelijke bijschriften trekken al snel de aandacht van de zoeker weg van de advertenties bovenaan. De meest aangeklikte zoekresultaten zijn organische (onbetaalde) zoekresultaten, dus, moet je site bezoekers trekken, dan is een mooie positie hier een must.

Gebruik maken van advertenties is daarmee niet meteen een verspilling van middelen. Adverteren levert op korte termijn bezoekers op (dat kan een strategie zijn voor net beginnende sites) en misschien wel het belangrijkste; een advertentie bovenaan in combinatie met een mooie positie van je site in de daaronder weergegeven organische zoekresultaten, wekt vertrouwen bij potentiële klanten.